Gravid / nyss fått barn

Så länge du mår bra av att träna kan du hålla igång ändra fram till förlossningen. Tips på saker som du kan tänka på och användbara övningar under den här perioden i ditt liv kan du läsa om i Träningsguiden till vänster. Nedan hittar du pass i vårt utbud som kan passa extra bra för dig som är gravid eller som nyss fått barn.

gravid

Flex - Mjuka upp och sträck ut dina muskler

Träna och utmana din funktionella rörlighet, den naturliga flexibilitet din kropp behöver. Du mjukar upp och sträcker ut dina muskler en i taget, eller i totala övningar för hela kroppen. Träningen är fokuserad med dynamiska, tydliga och energifyllda övningar. Passet vänder sig till dig som är igång och tränar och vill komplettera med träning för din rörlighet.

På Flex Soft är träningen lugn, med extra hänsyn till leder och muskler. Passar dig som är stel eller ovan, eller som vill ha en dynamisk rörlighetsträning och samtidigt kunna stressa ner, hitta balans, välmående och återhämtning.

Yoga - Hitta lugn, rätt andning och smidighet

Friskis&Svettis yoga bygger på den klassiska Hatha-yogans grunder och är vår egen yogaform som tagits fram i harmoni med Friskis&Svettis idé. Med klassiska och trygga yogaövningar (asanas) för andning, rörlighet, styrka och balans får du här en fysisk, lugn och meditativ yoga. En upplevelse där närvaro, ökad medvetenhet och stillhet infinner sig. Ett tillåtande pass där prestationskraven uteblir. Du behöver inte ha tränat yoga innan.

Till våra Yoga-pass hör även Yoga Soft som är en lite mjukare och enklare. Passar bra för dig som är ovan med yoga eller som vill ta det extra lugnt. Yoga Energy passar dig som är van med yoga och vill ha mer fysiskt utmanande träning. Passet är då ofta 75-85 minuter långt.

Core - Bygg upp en stabil hållning och styrka

Träna och utmana dig själv i styrka, stabilitet, balans och rörlighet. Coreträningen bygger både på enkla och mer fokuserade övningar och på större, sammansatta övningar för hållning, stabilisering och balans. Du tränar utan redskap, det vill säga med kroppen som belastning och utgår från olika utgångsställningar både på golvet och i stående. Passet vänder sig till dig som är igång med träning och vill komplettera med mer specifika övningar för rygg, mage, bålstyrka och stabilitet.

Core finns även i Core Soft. Där har du chans att ta med tid på tid och känna in övningarna i ett ostressat tempo. Även bra för dig som testar på Core för första gången.